Guatemala a jižní Mexiko - Itinerář na 3 týdny

Zdá se, že s cestami do Mexika se v poslední době roztrhl pytel. Zatímco celá řada turistických míst po  světě byla prakticky bez návštěvníků, Mexiko se zahraničním turistům otevřelo poměrně brzy. A tak, kdo chtěl cestovat do exotiky, mnohdy vyrazil právě do této krásné země plné výborného jídla, skvělých lidí a naprosto unikátní kultury. Cesta do Mexika tak neminula ani nás. My ale jižní Mexiko spojili ještě s další zemí v tomto regionu, hornatou Guatemalou. Nyní vám tedy představíme náš itinerář na tři týdny v této oblasti, kterým se můžete inspirovat a vyrazit také.

Obsah článku

My si itinerář vytvářeli během cesty, a tak už bychom toho na něm moc nezměnili. Každý den jsme totiž rezervovali ubytování na další noc a na každém místě jsme tak strávili přesně tolik času, kolik jsme chtěli. I letenku zpět jsme pořizovali až během cesty, takže jsme si mohli přizpůsobit i to. V Guatemale jsme strávili jen pár dní a poznali tak poměrně malou část země. Na druhou stranu jsme tak měli příležitost prozkoumat i sousední Mexiko. Letěli jsme přes Amsterdam a Kostariku do Guatemala City, zpáteční let vyrážel z Cancúnu přes Madrid. Bližší informace k cestě už ale níže.

Mapa

Mapu naší cesty po Guatemale a jižním Mexiku najdete níže. Přepravovali jsme se zejména veřejnou dopravou na místě (autobusy), na Yucatánu jsme poté měli i pronajaté auto.

Itinerář cesty

Den 1 - 5 Antigua, Guatemala

Z letiště v Guatemala City jsme se rovnou přesunuli do historického města Antigua, kde jsme strávili čtyři následující dny. Prozkoumali jsme ruiny místních kostelů, vyrazili na trh a na vyhlídku nad město. Během těchto tří dnů jsme se také vydali na výstup s přespáním na sopku Acatenango, ze které jsme v noci pozorovali vybuchující vulkán.

Kromě Acatenango z Antiguy můžete vyrazit ještě na další jednodenní túry a výlety, velmi oblíbený je například výlet na aktivní sopku Pacaya. Strávit by se tu samozřejmě dal mnohem delší čas.

Den 6 Trhy v Chichicastenangu

Pátý den brzy ráno jsme odjeli z města Antigua do malého horského městečka Chichicastenango. Zde se každý čtvrtek a neděli koná největší trh ve Střední Americe, tak je dobré si návštěvu naplánovat na tyto dny. Během dne jsme si prošli trh, navštívili místní kostel a hřbitov. Ještě to odpoledne jsme autobusem dojeli do města Panajachel u jezera Atitlán.

Den 7 Jezero Atitlán

Už předchozí den večer jsme dorazili do města Panajachel u jezera Atitlán, kde jsme spali dvě noci. U jezera jsme strávili jeden celý den, kdy jsme vyrazili loďkou po místních městečkách. Navštívili jsme celkem tři - San Marcos, San Juan a San Pedro.

U jezera Atitlán samozřejmě můžete strávit více dní a vyrazit třeba na túru na některou z okolních sopek nebo do dalších vesniček v okolí.

Den 8 - 10 Xela (Quetzaltenango)

Osmý den ráno jsme přejeli do města Xela v horách. Tam jsme se ubytovali a trochu prozkoumávali město. Další den byl věnován túře k Laguně Chicabal, která je mayským posvátným místem. Poslední den už jsme vyrazili na dlouhou cestu přes guatemalsko-mexickou hranici do města Comitán de Dominguéz.

Den 11 Cascadas de Chiflón

Přespali jsme jednu noc v jihomexickém městě Comitán de Dominguéz a hned ráno vyrazili na návštěvu vodopádů Cascadas de Chiflón. Pokud půjdete ke všem vodopádům a třeba se budete i koupat, zabere vám to poměrně hodně času. Později odpoledne jsme vyrazili na krátkou cestu do města San Cristobal de las Casas, kde jsme plánovali zůstat další dny.

Den 12 - 13 San Cristobal de las Casas

San Cristobal je zajímavé indiánské městečko, kde se toho dá spousta objevovat. Doporučujeme třeba jednodenní výlet ke kostelu ve městě San Juan Chamula. Rituály v tomto kostele jsou opravdu fascinující. I samotné město je velmi zajímavé a stojí za to ho důkladně prozkoumat. Třetí den večer jsme sedli do autobusu do města Palenque, ve kterém jsme strávili celou noc.

Pokud byste v oblasti měli více času, určitě doporučujeme ještě návštěvu města Tuxtla Gutierréz a okolních zajímavostí. Za zmínku stojí například kaňon Caňon de Sumidero.

Den 14 - 16 Palenque

Do Palenque jsme přijeli brzy ráno a odjížděli z něj pozdě večer, takže jsme tam měli tři celé dny času. Jeden jsme využili k prozkoumání ruin v Palenque a také stejnojmenného městečka. Další den nás čekala výprava na guaetmalskou hranici a na archeologická naleziště v džungli Bonampak a Yaxchilán. Poslední den jsme se rozhodli pro koupání u vodopádů Roberto Barrios. V okolí jsou i známější vodopády, ale nám se líbilo právě to, že u nich nebylo tolik turistů. Poslední den večer jsme pokračovali nočním autobusem až do dalekého Cancúnu.

Den 17 Cancún

V Cancúnu jsme hlavně sháněli auto na půjčení a také trochu odpočívali. Byl to takový zařizovací den, kdy se nic moc zajímavého nestalo. Na konci dne jsme ale měli auto a další den mohli vyrazit dále.

Den 18 - 19 Tulúm

Z Cancúnu jsme vyrazili směrem do vnitrozemí a na jih, kde jsme navštívili archeologické naleziště Cobá. Potom jsme pokračovali do našeho ubytování nedaleko Tulúmu. Další den jsme šli na pláž, na ruiny v Tulúmu a vykoupat se v jedné cenotě.

Tulúm byl na nás po celém mexickém státě Chiapas a Guatemale trochu moc turistický, tak už jsme se těšili na další, méně známá, místa.

Den 20 - 21 Laguna Bacalar

Autem jsme mířili zase na jih a ubytovali jsme se u laguny Bacalar. Vyrazili jsme na nějaké cenoty v okolí, vykoupali se v laguně a dokonce si dali i výlet na lodi po jezeře. Byla to paráda. Další den jsme vyrazili brzy a dojeli až na daleké a velmi odlehlé archeologické naleziště Kalakmul. Večer jsme se vrátili stejnou cestou zpět k Bacalaru.

Den 22 - 24 Valladolid

Pobyt se nám pomalu chýlil ke konci. Poslední zastávka před Cancúnem bylo historické město Valladolid. Vyjeli jsme z něj na jeden celodenní výlet do města Río Lagartos na severu Yucatánu. V okolí jsme byli na krásné pláži, jeli na růžová jezera a vyrazili k mangrovům. Ve Valladolidu jsme se také zúčastnili večerní prohlídky města.

Den 25 - 26 Cancún

Na konec naší cesty jsme dojeli zpět do Cancúnu, kde jsme vrátili půjčené auto a trochu si prohlédli i město Cancún. Zajeli jsme si i na pláže. Poslední den naší cesty odpoledne jsme zamířili na letiště, odkud nás čekala cesta zpět domů.

Kdy vyrazit?

Chystáš se také do Guatemaly nebo jižního Mexika a přemýšlíš, kdy vyrazit? Říká se, že optimálním obdobím je období sucha přibližně od listopadu do dubna. To by mělo být i chladnější počasí. My jsme jeli v tom nejméně doporučovaném období, na přelomu července a srpna a nemůžeme si na nic stěžovat. Horko sice bylo, ale dalo se to vydržet a sprchlo nám jen jednou odpoledne v Tulúmu. To ale rozhodně nemusí znamenat, že budete mít stejné štěstí. Rozhodnutí je tedy na každém. Pokud ale máte čas jen v období letních prázdnin, můžete to risknout stejně jako my.

Díky za přečtení a třeba někdy někde na cestách! Dejte vědět do komentářů, pokud máte jakoukoliv vlastní zkušenost, nebo pokud vás něco zajímá!