Fiesta del Sol, Oslavy slunce - Argentina #4


Ahoj,

zítra jdu poprvé do místní školy, a tak je asi načase konečně napsat o tom, co se dělo během prvního týdne mého pobytu tady. Měla jsem to štěstí, že jsem dorazila na konci února, jelikož poslední týden tohoto měsíce se koná Fiesta Nacional del Sol, neboli Oslavy slunce. Každá provincie v Argentině má svojí oslavu, kterou velmi prožívá a v San Juan jsou to právě Oslavy slunce. Jelikož se celá provincie chce pořádně předvést, bylo celý týden opravdu na co koukat. :)

Během oslav každý večer probíhá tzv. fería, neboli jakýsi obrovský veletrh všeho, co San Juan nabízí. Já jsem ho navštívila hned dvakrát, jednou, když jsem šla se sestřenicí Emi, která reprezentovala místní univerzitu, a podruhé spolu s některými dalšími studenty z AFS, když jsme šli propagovali mezikulturní programy. Pokaždé jsem si to neuvěřitelně užila, atmosféra byla výjimečná, grilované hovězí vonělo skoro až k nám domů.
S AFS studenty z USA, Francie a Itálie na Fiesta del sol

Čím to, že pokaždé držím vlajku nějakým způsobem obráceně? :)
Po veletrzích se každý den konal jeden velký koncert, já jsem opět navštívila dva. Ten první byl místního populárního zpěváka Abela Pintose, mně se ale více líbily ukázky folklóru, které byly na programu předtím, než přišel na řadu Abel. Co bylo ovšem na koncertech naprosto neuvěřitelné, ta atmosféra. Pozorovat stovky šílejících Argentinců je zážitek samo o sobě i bez muziky. :)

Druhý koncert, na který jsme zamířili, byl koncert rockové hudební skupiny z Mexika Mana. Cestou nás ovšem stihla docela velká průtrž, což je něco, na co tu nikdo není zvyklý. Tady, za normálních okolností, poprchává tak dva dny v roce. Moje hostitelská rodina mi říkala, že v San Juan nikdy nezažili takový déšť. Problémem ovšem bylo, že tady nikdo na průtrž nebyl připravený. V Praze všichni jenom vytáhneme deštníky a jdeme dál, ale tady se celý koncert zrušil a další den jsme se brodili po kotníky ve vodě, jelikož tu nejsou žádné odtokové strouhy. Koncert Many tedy musel být posunut o jeden den, to ale nikoho neodradilo od jeho návštěvy. Bylo tam narváno k prasknutí. Dorazili totiž i lidé z ostatních provincií, protože Mana do Argentina nezavítá úplně často.


Grilované hovězí
Všichni mi říkali, že nejlepší na Fiesta del sol je závěrečná show, na kterou půjdeme. A měli pravdu. Vyzvedl nás mikrobus, se kterým jsme vystoupali do hor až do údolí zvaného Zonda. Celé údolí bylo vyplněno obřími tribunami a pódiem, na okolní skály byly promítány fotografie. Nádhera. A taky trochu šílenství, jelikož tam byly stovky, možná tisíce lidí, kteří se tlačili jeden přes druhého. Letos byl tématem Oslav slunce přechod generála San Martína přes Andy a jeho osvobození Argentiny. Vzhledem k tomu, že národní hrdina San Martín, byl místní rodák, jsou tu na něj všichni náležitě hrdí. A velkolepým představením mu rozhodně vzdali hold. :) Během představení jsem měla možnost shlédnout celou řadu tradičních tanců a poslechnout si tradiční hudbu, celé zakomponované do legendárního příběhu o argentinském hrdinovi, který svou zemi konečně zbavil španělských kolonizátorů.
Celé představení bylo doopravdy velkolepé. :)

Během závěrečné oslavy také moderátoři vítali významné osobnosti, které se přijely podívat na Fiesta del Sol, nějaké starosty a argentinské ministry a nakonec slyším cosi, cosi, República Checa. Ihned jsem se otočila k hostitelské mamce a ptala se, co říkal. Říkal opravdu República Checa? Ano, bylo to tak. Na oslavu přijel jediný zahraniční zástupce a ten je z naší malé zemičky uprostřed Evropy. Po oslavách jsme měli pozvánku na vládní večeři a díky přímosti Argentinců to netrvalo dlouho a už jsem se s tím člověkem z Česka seznámila. :) Šlo o konzula z české ambasády v Buenos Aires. Skvěle jsme si popovídali v češtině. :) Koho by to napadlo? Že potkám dalšího Čecha právě tady, na druhé straně světa, v podhůří And . . . Pravděpodobně dva jediní Češi, kteří se toho dne vyskytovali v provincii San Juan. :)



S panem konzulem z české ambasády v BA.

A jelikož si tu o oslavách můžu psát, co chci a stejně to nedokážu všechno vyjádřit, tak jsem pro vás natočila krátké video. Sice nejsem žádný kameraman a obraz se mi pěkně třese, navíc má špatnou kvalitu a já nevím proč, jelikož video v počítači je ostré, až po nahrání se stane toto, ale na druhou stranu o Fiesta del Sol se nedá jenom číst. Oslavy slunce se musí vidět a hlavně slyšet. :)


Mějte se krásně a cestujte!

Komentáře